Blog

Op deze pagina behandelt music producer, sound engineer en muzikant Marcel Engelbertink, op basis van zijn ervaringen, onderwerpen en doet hij stellingen waar jij als muzikant je voordeel mee kunt doen.

Marcel Engelbertink
Music Producer | Sound Engineer | Muzikant | Bedrijfskundige

3. Waar let je op bij het opnemen van vocals?

Stelling:

“Wat bij het opnemen van vocals vooral telt is ‘zeggingskracht’. Geloof ik je, raak je mijn ziel?” 

Als je naar een bepaalde song luistert, kan het zijn dat die je in het diepst van je ziel je raakt. Maar wat dan precies? De gitaarsolo, het brass arrangement of pianopartij? Of is het ‘de stem’ van de zanger of zangeres? En zo ja, waarom is dat dan zo?

Voor mij als music producer zijn de vocals in een muziekstuk essentieel. Het opnemen van de vocals is het sluitstuk van de recordings en ik trek er altijd relatief veel tijd voor uit. Belangrijk is dat de zanger zich op zijn gemak voelt en de sfeer en ambiance in de opname ruimte voor hem of haar optimaal zijn. Natuurlijk is ook belangrijk dat je de voor de desbetreffende song en stem van de zanger de juiste microfoon kiest. De keuze van de microfoon is vaak bepalend voor het eindresultaat.

Bij het opnemen van zang let ik op:

  1. Zuiverheid
  2. Timing
  3. Verstaanbaarheid
  4. Toon kleur/sound
  5. Zeggingskracht
  6. Tekst beleving

Zeggingskracht staat bij mij met stip op #1 omdat ik denk dat dit met name hetgeen is dat je ziel kan raken.  Daarna volgt timing. Zuiverheid kun je prima handelen met bijvoorbeeld een programma als Auto-Tune.

Vaak wordt gedacht dat zangers hun partij zo vaak als ze willen, kunnen inzingen. Zingen is fysiek zwaar en alleen al daarom kun je een zangpartij niet eindeloos vaak opnemen. Ik beperk het meestal tot 5 keer, vooral afhankelijk van de energie en ervaring van de zanger.

Voor mij is ‘zeggingskracht’ de essentie van muziek. De zanger brengt een boodschap over met tekst en melodie, ondersteund en versterkt door een arrangement van andere instrumenten.

Ik luister ook graag naar ‘knappe’ muziek, zoals ik dat noem. Daarmee bedoel ik muzikanten die virtuoos op hun instrument zijn, er alles op kunnen spelen. De moeilijkste figuren. Dat vind ik dan heel knap en voor die mensen heb ik veel respect, ook omdat ze er veel voor hebben over gehad om dit te kunnen. Tegelijkertijd is het vaak ‘koud’ en raakt het me totaal niet. Voorbeelden zijn: Steely Dan, Donald Fagen, Dream Theater, Tower Of Power, Pentatonics.

Wil je graag weten over dit onderwerp en/of wil je je hierin verder ontwikkelen, neem dan gerust vrijblijvend contact met me op via: 06 20 71 72 82. ik help je graag als je daarvoor open staat.

2. Waar ben jij goed in? Wat is jouw unique selling point? En dat van jouw band?

Stelling:

“Het is zinloos om op het ‘verkeerde’ podium staan, het frustreert jezelf én het publiek en bovendien kom je er geen steek verder mee.” 

Als je een succesvol muzikant of band wil zijn, dan is het belangrijk dat je weet waar jij als muzikant goed in bent én wat het ‘unique selling point’ is van jouw band.

Ik denk vaak anders over de unieke kwaliteiten van muzikanten en/of band dan de betrokkenen zelf. Zo ken ik bijvoorbeeld een country pop band, bestaande uit enkele jonge singer-songwriters, die heel aardig samen kunnen zingen. Naar mijn mening is hun unieke kwaliteit hun 3-stemmige zang en lieve, zoete liedjes. Het ziet er netjes en lief uit op het podium en zo zijn hun songs ook. Zoet, erg zoet zelfs, en daar is niks mis mee. Het klopt met elkaar, wat je hoort klopt met wat je ziet, dan doe je iets goed. Echter … ze hebben ervoor gekozen om alleen op grote podia en festivals te willen staan. Dat wil natuurlijk iedereen, dat snap ik wel. Maar ik denk dat, zeker in de fase waarin ze nu zitten, veel beter op andere, kleinere podia passen. Ze werden namelijk nogal eens gevraagd voor ‘bruiloften en partijen’, en daar zeggen ze stelselmatig ‘nee’ tegen. Ik begrijp dat ‘bruiloften en partijen’ voor jonge mensen niet bepaald sexy klinkt, maar kennelijk zijn ze daar dus goed in en ziet het publiek hun daar wel staan. Anders worden ze daar niet voor gevraagd, toch? Dat is dus hun markt …

De aantrekkelijkheid van het ‘commerciële’ circuit is dat je veel kunt optreden, daardoor goede live muzikanten wordt, genoeg geld verdient om van te leven én, last but not least, je bent het juiste bandje op het juiste feestje. En dat geeft ook voldoening. Je wilt positief gewaardeerd worden, dan maar op een ander podium dan dat van je dromen, dat is altijd veel beter dan op geen enkel podium staan …

Mijn ervaring en conclusie is dat als je erg veel moeite moet doen om op een bepaald podium te staan, als individueel muzikant of als band, je jezelf serieus moet afvragen of je daar wel hoort. Kennelijk vinden anderen dat je daar (nog) niet geschikt of klaar voor bent. Kwel jezelf niet en doe waar jij goed in bent, dat geeft je uiteindelijk het meeste plezier!

Weet je niet wat jouw unieke kwaliteit is, wil je dit graag weten en je daarin verder ontwikkelen, neem dan gerust vrijblijvend contact met me op via: 06 20 71 72 82. ik help je graag als je daarvoor open staat.

1. Wat is het verschil tussen een geluidstechnicus en een mixing engineer?

Stelling:

“Een geluidstechnicus mixt met zijn ogen en een mixing engineer met zijn oren”

Dit artikel is met name van belang voor muzikanten, bands, singer-/songwriters die denken dat het vanzelfsprekend is dat degene die ervoor zorgt dat alles technisch gezien werkt, ook ‘het geluid’ van hun muziek doet. Dus achter de knoppen staat tijdens de gig. Dit blog helpt je uit die droom.

Mijn definitie van ‘geluidstechnicus’ is iemand die in essentie vooral verstand heeft van, en geïnteresseerd is in, de techniek van geluid. Hij/zij brengt de geluidsinstallatie naar de goede locatie, zorgt voor de stroomvoorziening, sluit kabels en apparatuur aan en zorgt ervoor dat de alles -technisch gezien- werkt. Een belangrijke job dus, want er kan veel misgaan! Je herkent de geluidstechnicus aan de haast onuitputtelijke parate kennis van geluidstechniek. Hij/zij weet vaak exact wat er te koop is en kent de laatste technische snufjes. En ze zijn vaak gek op lampjes.

De geluidstechnicus heeft een andere rol en achtergrond dan de mixing engineer. De mixing engineer is met name geïnteresseerd in de ‘sound’. Bij het mixen maak je gebruik van een ander deel van je hersenen, het deel waar je creativiteit zich uit. Mixing is een creatief proces. De mixing engineer houdt zich bezig met het processen van geluid, en zorgt er simpel gezegd voor dat instrumenten klinken zoals ze moeten klinken, het juiste volume hebben en uit de juiste speaker komen. Daarbij maakt de mixing engineer onder andere gebruik van compressors, equalizers, effecten (galm/echo) en panning (links/rechts).

In de wat grotere recording studio is de geluidstechnicus (sound engineer) met name bezig het technisch voorbereiden van de opname. En dan gaat het vooral om het aansluiten, installeren en/of opbouwen van het opname systeem, de bekabeling, de routing en de microfoons. Vaak geeft de music producer hier richting aan, de geluidstechnicus zorgt ervoor dat alles goed is aangesloten en goed werkt. Een belangrijke taak overigens die niet moet worden onderschat. De tegenwoordige technische mogelijkheden worden steeds geavanceerder en daardoor complexer. In kleinere studio’s zie je tegenwoordig vaak dat alle werkzaamheden door de dezelfde persoon wordt gedaan, dus het voorbereiden, opnemen, producen en mixen. Als geluk hebt, is deze persoon meer music producer dan geluidstechnicus. Dit ‘all-in-one’ principe heeft vooral te maken met de kleine portemonnee van de muzikant of organisator van een muziek-event.

Bij live muziek, bijvoorbeeld in cafés. pubs en op festivals, is het toch nog vaak dezelfde persoon die de geluidsset opbouwt, aansluit en degene is die achter de mengtafel staat om -als het goed is- een mooie mix te maken. Wat ik dan vaak zie, of beter gezegd ‘hoor’, is dat deze persoon meer geluidstechnicus is dan mixing engineer. Geluidstechnici weten goed hoe ze de kabels van de speakers, microfoons, DI’s, monitoren en mixer op elkaar moeten aansluiten. Dat is bij grotere podia c.q. bands met veel instrumenten en apparatuur een heuse en uitdagende klus. Iedereen is happy als alles werkt en er uit alle speakers geluid komt.

Waar het jou als muzikant om te doen is, is de sound die past bij jouw muziek en hoe jij wilt dat jouw muziek uit de speakers komt. Online (media) dan wel offline (live). Als je geluk hebt, werkt tijdens een live gig alles goed en heb je een redelijk sound op het podium. Meestal heb je geen idee hoe het voor uit de speakers komt en wat jouw fans en luisteraars voorgeschoteld krijgen. Helaas constateer ik keer op keer weer dat het geluid ‘zeer matig’  is. Bij bands met ritmesectie zitten kickdrum en basgitaar vaak veel te hard in de mix of zitten elkaar in de weg, waardoor de rest van instrumenten ‘verdwijnen’. Ook zang kan foeilelijk klinken als het niet de juist ‘processing’ heeft. Bijvoorbeeld als er teveel, te weinig of het verkeerde effect wordt gebruikt. En dat wil je niet.

Maar hoe kom je er nu achter dat de juiste persoon bij jou achter de knoppen staat? Dit is een lastig te beantwoorden vraag. Ik vind het persoonlijk normaal dat alle apparatuur op de juiste manier is aangesloten, goed werkt en dat de sound van jouw muziek het allerbelangrijkste is. Daar doe je het allemaal voor. Een goede man of vrouw achter de knoppen kent jouw muziek, weet hoe die moet klinken en draait continu aan de knoppen om iedere song een optimale sound te geven. Hij/zij kijkt, luistert en stuurt iedere seconde van jouw song bij als dat nodig is. Dat is dus een belangrijk signaal.

Voor wat tips kom ik graag een keer vrijblijvend kijken en luisteren bij een van jouw gigs.

Favicon