Blog

Op deze pagina behandelen we actuele onderwerpen waar veel muzikanten en bands mee worstelen. Music producer, sound engineer en muzikant Marcel Engelbertink deelt zijn ervaringen en geeft zijn mening.

Marcel Engelbertink
Music Producer | Sound Engineer | Muzikant

Wat is het verschil tussen een geluidstechnicus en een mixing engineer?

Dit artikel is met name van belang voor muzikanten, bands, singer-/songwriters die denken dat het vanzelfsprekend is dat degene die ervoor zorgt dat alles technisch gezien werkt, ook ‘het geluid’ van hun muziek doet. Dus achter de knoppen staat tijdens de gig. Dit is alles behalve waar.

Oneerbiedig gezegd, is de geluidstechnicus in essentie iemand die vooral verstand heeft van, en geïnteresseerd is in, de techniek van geluid. Hij/zij sluit kabels en apparatuur aan en zorgt ervoor dat de alles -technisch gezien- werkt. De geluidstechnicus heeft een wezenlijk andere rol en achtergrond dan de mixing engineer. De mixing engineer is met name geïnteresseerd in de ‘sound’. Bij het mixen maak je gebruik van een ander deel van je hersenen, het deel waar je creativiteit zich uit. Mixing is een creatief proces. De mixing engineer houdt zich bezig met het processen van geluid, en zorgt er simpel gezegd voor dat instrumenten klinken zoals ze moeten klinken, het juiste volume hebben en uit de juiste speaker komen. Daarbij maakt de mixing engineer onder andere gebruik van compressors, equalizers, effecten (galm/echo) en panning (links/rechts).

In de wat grotere recording studio is de geluidstechnicus (sound engineer) met name bezig het technisch voorbereiden van de opname. En dan gaat het vooral om het aansluiten, installeren en/of opbouwen van het opname systeem, de bekabeling, de routing en de microfoons. Vaak geeft de music producer hier richting aan, de geluidstechnicus zorgt ervoor dat alles goed is aangesloten en goed werkt. Een belangrijke taak overigens die niet moet worden onderschat. De tegenwoordige technische mogelijkheden worden steeds geavanceerder en daardoor complexer. In kleinere studio’s zie je tegenwoordig vaak dat alle werkzaamheden door de dezelfde persoon wordt gedaan, dus het voorbereiden, opnemen, producen en mixen. Als geluk hebt, is deze persoon meer music producer dan geluidstechnicus. Dit ‘all-in-one’ principe heeft vooral te maken met de kleine portemonnee van de muzikant of organisator van een muziek-event.

Bij live muziek, bijvoorbeeld in cafés. pubs en op festivals, is het toch nog vaak dezelfde persoon die de geluidsset opbouwt, aansluit en degene is die achter de mengtafel staat om -als het goed is- een mooie mix te maken. Wat ik dan vaak zie, of beter gezegd ‘hoor’, is dat deze persoon meer geluidstechnicus is dan mixing engineer. Geluidstechnici weten goed hoe ze de kabels van de speakers, microfoons, DI’s, monitoren en mixer op elkaar moeten aansluiten. Dat is bij grotere podia c.q. bands met veel instrumenten en apparatuur een heuse en uitdagende klus. Iedereen is happy als alles werkt en er uit alle speakers geluid komt.

Waar het jou als muzikant om te doen is, is de sound die past bij jouw muziek en hoe jij wilt dat jouw muziek uit de speakers komt. Online (media) dan wel offline (live). Als je geluk hebt, werkt tijdens een live gig alles goed en heb je een redelijk sound op het podium. Meestal heb je geen idee hoe het voor uit de speakers komt en wat jouw fans en luisteraars voorgeschoteld krijgen. Helaas constateer ik keer op keer weer dat het geluid ‘bagger’  is. Bij complete bands zitten de kickdrum en bas vaak veel te hard in de mix, waardoor de rest van instrumenten ‘verdwijnen’. Ook zang kan foeilelijk klinken als het niet de juist ‘processing’ heeft. Bijvoorbeeld als er teveel, te weinig of het verkeerde effect wordt gebruikt. En dat wil je niet.

Maar hoe kom je er nu achter dat de juiste persoon bij jou achter de knoppen staat? Dit is een lastig te beantwoorden vraag. Ik vind het persoonlijk normaal dat alle apparatuur op de juiste manier is aangesloten, goed werkt en dat de sound van jouw muziek het allerbelangrijkste is. Daar doe je het allemaal voor. Een goede man of vrouw achter de knoppen kent jouw muziek, weet hoe die moet klinken en draait continu aan de knoppen om iedere song een optimale sound te geven. Hij/zij kijkt, luistert en stuurt iedere seconde van jouw song bij als dat nodig is. Dat is dus een belangrijk signaal.

Voor wat tips kom ik graag een keer vrijblijvend kijken en luisteren bij een van jouw gigs.

Favicon