Blog

Op deze pagina bespreekt muziekproducer, geluidstechnicus en muzikant Marcel Engelbertink onderwerpen gebaseerd op zijn ervaringen en doet hij uitspraken waar jij als muzikant of band je voordeel mee kunt doen.
Marcel Engelbertink
Music Producer | Sound Engineer | Muzikant | Master in Business Administration

Klik op een link om naar de specifieke blog te gaan.

Blog 3

Waar let je op bij het opnemen van zang?

Proefschrift:

“Wat het belangrijkst is bij het opnemen van zang is ‘zeggingskracht’. Geloof ik je, raak je mijn ziel?”

Als je naar een bepaald liedje luistert, kan het je diep in je ziel raken. Maar wat precies? De gitaarsolo, het koperarrangement of de pianopartij? Of is het ‘de stem’ van de zanger of zangeres? En als dat zo is, waarom is dat dan zo?

Voor mij als muziekproducer zijn de vocalen in een muziekstuk essentieel. Het opnemen van de zang is het sluitstuk van de opnames en ik neem er altijd relatief veel tijd voor. Het is belangrijk dat de zanger zich op zijn of haar gemak voelt en dat de sfeer en ambiance in de opnameruimte optimaal zijn voor hem of haar. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je de juiste microfoon kiest voor het nummer en de stem van de zanger. De keuze van de microfoon bepaalt vaak het eindresultaat.

Bij het opnemen van zang let ik op:

  • Zuiverheid
  • Timing
  • Verstaanbaarheid
  • Toonkleur / geluid
  • Zeggingskracht / expressiviteit
  • Tekst beleving

Expressiviteit is voor mij absoluut nummer 1 omdat ik denk dat dit vooral is wat je ziel kan raken. Dan volgt de timing. Je kunt de zuiverheid regelen met een programma als Auto-Tune of Melodyne.

Vaak wordt gedacht dat zangers hun partij zo vaak kunnen zingen als ze willen. Zingen is fysiek veeleisend en alleen daarom al kun je een zangpartij niet eindeloos opnemen. Ik beperk het meestal tot 5 keer, meestal afhankelijk van de energie en ervaring van de zanger.

Voor mij is ‘welsprekendheid’ de essentie van muziek. De zanger brengt een boodschap over met tekst en melodie, ondersteund en versterkt door een arrangement van andere instrumenten.

Ik luister ook graag naar ‘geweldige’ muziek, zoals ik het noem. Daarmee bedoel ik muzikanten die virtuoos zijn op hun instrument, er alles op kunnen spelen en de moeilijkste figuren kunnen spelen. Ik vind dat buitengewoon en ik heb veel respect voor die mensen, ook omdat ze veel hebben opgeofferd om dit te kunnen doen. Tegelijkertijd klinkt het vaak ‘koud’ en raakt het me helemaal niet. Te veel adlibs maken me misselijk. Voorbeelden van zangers zijn: Pentatonics, Mariah Carey, Whitney Houston en OG3NE.

Wil je meer weten over dit onderwerp en/of wil je je verder ontwikkelen, neem dan vrijblijvend contact met me op via: +31 6 20 71 72 82. Ik wil je graag helpen als je daarvoor openstaat.

Blog 2

Waar ben je goed in? Wat is jouw unique selling point? En die van je band?

Proefschrift:

“Het heeft geen zin om op het ‘verkeerde’ podium te staan, het frustreert zowel jezelf als het publiek en het brengt je niet verder.”

Als je een succesvolle muzikant of band wilt zijn, is het belangrijk dat je weet waar je goed in bent en wat het ‘unique selling point’ is van jou en je band.

Ik denk vaak anders over de unieke kwaliteiten van muzikanten en/of bands dan over de betrokkenen zelf. Ik ken bijvoorbeeld een country popband, bestaande uit een paar jonge singer-songwriters, die behoorlijk goed samen kunnen zingen. Naar mijn mening is hun unieke kwaliteit hun 3-stemmige zang en zoete liedjes. Het ziet er netjes en lief uit op het podium en dat zijn hun liedjes ook. Er is niets mis met zoet, zolang je maar beseft dat het je verkoopargument is. Als wat je hoort overeenkomt met wat je ziet, dan doe je iets goed. Maar… ze hebben ervoor gekozen om ‘groot te denken’ en willen alleen optreden op grote podia en festivals. Natuurlijk wil iedereen dat, dat begrijp ik. Maar naar mijn mening, vooral in de fase waarin ze nu zitten, passen ze veel beter op andere, kleinere podia. Ze werden vaak gevraagd voor bruiloften en partijen, en daar zeiden ze systematisch “nee” tegen. Ik begrijp dat “bruiloften en partijen” niet bepaald sexy klinkt voor jonge mensen, maar blijkbaar zijn ze daar goed in en het publiek zal ze daar zien. Anders worden ze daar niet om gevraagd, toch? Dus dat is hun markt …

De aantrekkingskracht van het “commerciële” circuit is dat je veel kunt optreden, goede live muzikanten kunt worden, genoeg geld kunt verdienen om van te leven en, last but not least, dat je de juiste band op het juiste feest bent. En dat geeft ook voldoening. Je wilt positief gewaardeerd worden, maar op een ander podium dan dat van je dromen, dat is altijd veel beter dan op geen enkel podium …

Mijn ervaring en conclusie is dat als je veel moeite moet doen om op een bepaald podium te staan, als individuele muzikant of als band, je jezelf serieus moet afvragen of je daar wel thuishoort. Blijkbaar denken anderen dat je daar (nog) niet geschikt of klaar voor bent. Kwel jezelf niet en doe waar je goed in bent, dat zal je uiteindelijk het meeste plezier geven!

Weet je niet wat jouw unieke kwaliteit is, wil je dit graag weten en verder ontwikkelen, neem dan gerust contact met me op via: +31 6 20 71 72 82. Ik wil je graag helpen als je daarvoor openstaat.

Blog 1

Wat is het verschil tussen een geluidstechnicus en een mixing (sound) engineer?

Stelling:

“Een geluidstechnicus mixt met zijn ogen en een mixing (sound) engineer met zijn oren”

Dit artikel is vooral interessant voor muzikanten, bands, singer/songwriters die denken dat degene die alles technisch voor elkaar krijgt op het podium ook “het geluid” van hun muziek moet doen. Dus degene die het mixen doet tijdens het optreden. Deze blog zal je uit die droom helpen.

Mijn definitie van “geluidstechnicus” is iemand die in wezen de techniek van geluid begrijpt en erin geïnteresseerd is. Deze persoon brengt de geluidsinstallatie naar de juiste locatie, zorgt voor de stroomvoorziening, sluit kabels en apparatuur aan en zorgt ervoor dat alles – technisch gezien – werkt. Een belangrijke taak, zonder twijfel, want er kan veel misgaan! Je herkent de geluidstechnicus aan zijn bijna onuitputtelijke parate kennis van geluidstechnologie. Hij/zij weet vaak precies wat er te koop is en kent de nieuwste technische snufjes. En over het algemeen houden ze van licht.

De mixing (sound) engineer heeft een andere rol en achtergrond dan de geluidstechnicus. De mixing (sound) engineer is vooral geïnteresseerd in het “geluid”. Bij het mixen gebruik je een ander deel van je hersenen, het deel waar je creativiteit tot uiting komt. Mixen is een creatief proces. De mixing (sound) engineer houdt zich bezig met de verwerking van geluid en zorgt er simpelweg voor dat instrumenten klinken zoals het hoort, het juiste volume hebben en uit de juiste luidspreker komen. De mixing (sound) engineer maakt gebruik van compressors, equalizers, effecten (reverb/delay) en panning (links/rechts).

In de wat grotere opnamestudio is de geluidstechnicus voornamelijk betrokken bij de technische voorbereiding van de opname. En dit betreft voornamelijk het aansluiten, installeren en/of instellen van het opnamesysteem, de bekabeling, de routing en de microfoons. Vaak geeft de music producer hier richting aan, de geluidstechnicus zorgt ervoor dat alles goed wordt aangesloten en goed werkt. Een belangrijke taak die niet onderschat mag worden. De technische mogelijkheden worden steeds geavanceerder en dus complexer. Tegenwoordig zie je in kleinere studio’s vaak dat al het werk door dezelfde persoon wordt gedaan, dus voorbereiden, opnemen, produceren en mixen. Als je geluk hebt, is deze persoon meer een music producer dan een geluidstechnicus. Dit “alles-in-één” principe heeft vooral te maken met de kleine portemonnee van de muzikant of organisator van een muziekevenement.

Met live muziek, bijvoorbeeld in cafés. pubs en op festivals is het nog steeds vaak dezelfde persoon die de geluidsset opbouwt, aansluit en degene is achter het mengpaneel om – als alles goed gaat – een mooie mix te maken. Wat ik vaak zie, of beter gezegd “hoor”, is dat deze persoon meer een geluidstechnicus is dan een mixing (sound) engineer . Geluidstechnici weten goed hoe ze de kabels van de luidsprekers, microfoons, DI’s, monitors en mixer moeten aansluiten. Dat is een echte en uitdagende klus bij grotere podia of bands met veel instrumenten en apparatuur. Iedereen is blij als alles werkt en er geluid uit alle luidsprekers komt.

Wat voor jou als muzikant belangrijk is, is het geluid dat bij je muziek past en hoe je wilt dat je muziek uit de luidsprekers komt. Online (media) of offline (live). Als je geluk hebt, werkt alles goed tijdens een live-optreden en heb je een fatsoenlijk geluid op het podium. Meestal heb je geen idee hoe het uit de luidsprekers komt en wat je fans en luisteraars te horen krijgen. Helaas merk ik keer op keer dat het geluid “erg slecht” is. In bands met een ritmesectie staan de kickdrum en basgitaar vaak te hard in de mix of zitten ze elkaar in de weg, waardoor de rest van de instrumenten “verdwijnt”. Vocalen kunnen ook afschuwelijk klinken als ze niet de juiste ‘processing’ hebben. Bijvoorbeeld als er te veel, te weinig of het verkeerde effect wordt gebruikt. En dat wil je niet.

Maar hoe kom je erachter dat de juiste persoon voor jou achter de knoppen zit? Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Persoonlijk vind ik het normaal dat alle apparatuur goed is aangesloten, goed werkt en dat het geluid van je muziek het belangrijkste is. Daar doe je het allemaal voor. Een goede man of vrouw achter de knoppen kent je muziek, weet hoe het moet klinken en draait continu aan de knoppen om elk nummer optimaal te laten klinken. Hij/zij kijkt, luistert en past indien nodig elke seconde van je nummer aan. Dat is dus een belangrijk signaal.

Voor wat tips zou ik graag eens vrijblijvend willen kijken en luisteren naar een van je optredens. Je kunt me bellen op: +31 6 20 71 72 82.

Favicon